Mnoho lidí dnes nakupuje přes internet. Zde se dá totiž sehnat prakticky vše, od specializovaného nářadí a jiných výrobků po potraviny, a to z pohodlí našeho domova. Jistě, za zaslání si musíme připlatit, avšak většina lidí je k tomu ochotná.
Objem prodeje přes internet se samozřejmě zvýšil v důsledku současné pandemie koronaviru a zavřených obchodů. Lidé jsou rádi, pokud mohou minimalizovat kontakt s ostatními, nehledě na to, že nikdy nevíme, kdy se kamenné prodejny zavřou.
Avšak je jasné, že i dodávka zboží se musí řídit určitými pravidly. S nimi by se měl zákazník seznámit ještě před uzavřením své objednávky, neřku-li před zaplacením. Proto prakticky všechny tyto obchody, které takovéto služby nabízejí, uveřejňují na svých stránkách obchodní a dodací podmínky.
V nich najdeme nejen to, čím se při zasílání zboží daná firma řídí, ale také jak a v jaké časové lhůtě je možné uplatnit reklamaci. Dozvíme se také, za jak dlouho po odeslání můžeme naše zboží čekat. To vše jsou bezesporu důležité informace. Je však také pravdou, že je naprostá většina lidí přeskakuje.
Samozřejmě firmy jsou si tohoto faktu vědomy. Některé toho využívají k tomu, aby si do svých podmínek daly klauzule, které nejsou pro zákazníka až tak výhodné. Jiné se jej naopak snaží přesvědčit k tomu, aby je přečetl tím, že je musí otevřít a posunout se až na jejich konec, než mu bude povoleno objednávku dokončit.
Avšak ať už se jedná o kterýkoliv případ, je jasné, že se tyto podmínky vyplatí si důkladně přečíst. Vyhneme se tak ošklivým překvapením, která by nás jinak mohla potkat, zvláště v případě, že by s dodávkou nebylo něco v pořádku, což se samozřejmě může stát kdykoliv.
Není pochyb, že některé společnosti by byly rády, kdyby své dodací podmínky zveřejňovat nemusely. Avšak zákon říká, že musí být volně dostupné pro každého zájemce o koupi ještě předtím, než se dohoda uzavře. A to je dobře. Chrání se tak totiž práva obou stran.